Makaleler » Markayı Nasıl Gözlemlemeliyiz?
« Geri / Back

Marka tescil islemleri ve digerlerini is edinen marka vekillerinin belki de en sik karsilastiklari soru markanin ne ise yaradigidir.Bu soruya verecekleri yanit çogu kez karsilarindaki müsterilerin kararini etkileyecegi için verilen yanitlar da çogu kez ticari nitelikte olmaktadir.Bu soruya verilen en klasik yanit ise tescilli markanin taklit edilemeyecegi bu nedenle isimlerin veya unvanlarin mutlaka tescil ettirilmesi gerektigi seklinde olmaktadir.Hatta denilebilir ki bu yaniti çogu kimse bir sekilde ögrenmis ve kendiliginde zaten bilmektedir.Bu yanit dogrudur.Tescilli bir marka sahibine tekelci nitelikte çok kapsamli bir hak tanimaktadir.Bunlardan biri de tescilli markanin çesitli yollarla baskalarinca kullaniminin hak sahibince engellenebilmesidir.Ticari yasamin pratik gerçekligi içinde de tecilli markalar sürekli taklit edilmekte, hak sahipleri de yasal mekanizmalar araciligiyla bu ihlallere engel olmaya çalismaktadirlar.Ancak” taklide engel olmak için “ yanit fazla vurgulandigindan markanin diger islevleri ve yararlari göz ardi edilmekte, çogu zaman da anlatilmamaktadir.

Markanin pek çok pratik islevi ve yarari bulunmaktadir.Ancak bunlari baska yazilarimizin konusu yapmayi düsündügümüzden burada anlatmayacagiz.Burada anlatacagimiz , marka basligimizda belirtmis oldugumuz. Markaya hangi gözle bakmamiz gerektigidir.Bu baslikla ifade etmek istedigimiz sudur: Marka konusunun ayrintilarina girmeden önce marka kavraminin bir çerçevesinin çizmek, ayrintilari ise bu çerçevenin içinde tartismak.Baska bir deyisle marka konusunda temel yaklasimimizi belirlemek ve marka ile ilgili savlarimizi bu temel, yaklasim üzerine insa etmek.

Bizce bu çerçeve söyle çizilmelidir. Marka yaratilmis veya yaratilacak her türlü degerin yönetilmesini saglayacak bir araçtir.Bu degere günümüzde sürekli ticari bir anlam yüklensede, marka ile yönetilecek degerin bir anlamla sinirli olmayacagina inaniyoruz.Örnegin sahip oldugumuz bir degeri marka olarak tescil ettirebilir ve bir karsilik olmaksizin baskalarina kullandirabiliriz. Günümüz gerçekliginde tescilli marka ve ekonomik çikar kavramlari iç içe geçmekte adeta birbirlerinden ayrilmamaktadir. Bu baskin gerçege ragmen biz marka kavramini ekonomik çikar ile degil yaratilmis veya yaratilacak deger kavrami ile ifade etmek istiyor, çerçeveyi bu kelimelerle biçimlendirmek istiyoruz. Bu, bizim savimiz, tercihimiz.

Deger ile ifade etmek istedigimiz sey ise yine, kisiler veya kurumlarca yaratilmis veya yaratilacak soyut ve somut ürünlerin, yani degerlerin belirlenmis amaçlara göre yönlendirilmesini ve idare edilmesini saglayacak mekanizmadir.Bu yönüyle markayi bir arabanin direksiyonuna benzetebiliriz. Marka bir sevk ve yönetim aracidir.

Son olarak sunu söyleyelim. Biz ayrintilarina girmeden önce çerçeveyi çizmek istedik. Çünkü bizce dogru düsünmek, dogruyu düsünebilmek çalistigimiz ve sorumlu oldugumuz alanda baska seylere girismeden önce yapmamiz gereken ilk davranis olmalidir.Iste çerçeveyi çizerek biz bu ilk davranisi yapmaya çalistik.Bu yazimizdaki satir aralarinda kalmis konulari daha genis anlatmak niyetiyle simdilik bitiriyoruz.

« Geri / Back