Makaleler » Marka İnsanın Zihnini Nasıl Etkiler?
« Geri / Back
Baslik böyle olunca, markanin insan zihnini bir sekilde mutlaka etkiledigini kabul ettigimiz de ortaya çikmaktadir. Biz, markalarin olumlu veya olumsuz bir sekilde insanlari etkiledigine inaniyoruz, bu bazen az bazen çok etki biraksa da etkileme gerçegini degistirmemektedir. Yeter ki insanlara bir sekilde ulassinlar. Markalar insanlarin kalbini, akcigerini veya baska bir organini degil, dogrudan zihnini etkilemektedir. Algilama yeteneginin alanina girdigi anda markanin etkileme olayi da baslamaktadir. Etkileyen markadir ama etkilenen insanin zihnidir. Bu kadar basit bir gerçegi yinelememizin sebebi “insan zihni”ni açiklamalarimizin odak noktasi yapmak istememizden kaynaklanmaktadir.

Etkilenen insan zihni ise bundan sonra sorulmasi gereken “zihin nasil etkilenir?” olmalidir. Zihin kavramlarla çalisir. Kavramlari ise algilarken ve kullanirken kelimelere basvurur. Kelimeler zihnin isini kolaylastiran yardimcilardir. Durumu bir örnekle basitlestirelim.
Önünüze iki kagit kondugunu varsayin. Kagidin birinde bir kelime, diger kagidin üzerinde de bir isimle ifade edemeyecegimiz renkli bir sekil olsun. Iki kagida bakip bir süre sonra hatirlamaya çalistiginizda zihninizin kelimeyi hatirladigini, sekli hatirlamakta ise zorlandigini göreceksiniz. Zihnimiz, hatirlamak istediginizde kendi sesiyle kelimeyi tekrarlar, adeta size fisildar. Oysa ayni seyi renkli sekil için yapamaz. Görülüyor ki zihin kelimelerle çalisir ve daha iyi hatirlar. Oysa belirli bir kelimeyle isimlendirilmemis sekli tanimlamakta güçlük çektigi için size de anlatamaz. Kare, daire, dikdörtgen, üçgen gibi sekilleri kolayca hatirlamamizin nedeni bir kelimeyle ifade edilebilir olmalarindan kaynaklanir. Bu anlattiklarimiz marka konusunda süregelen logo mu, kelime mi ? tartismasinda isik tutmaktadir. ”Logo mu kelime mi tercih edilmelidir?” tartismasini baska bir yazi konusu olarak degerlendirmek üzere bir kenara birakiyoruz.

Açiklamalarimiz bizi, zihnin kelimelerle çalistigi sonucuna götürmektedir. Kelimelerde aslinda kavramlari anlatan onlari olabildigince kisaltan, anlasilabilir, ifade edilebilir ve hatirlanabilir hale getiren isaretlerdir.

Gündelik yasamda da markalar kelimelerden ibarettir. Her ne kadar kelimelere renkli sekiller logolar eslik etsede hatirlanan ve markalari ifade eden seyler sadece kelimelerdir. Markalar zihnimize sadece kelimeler olarak yerlesmezler. Bize empoze edilmeye çalisilan mesajlariyla beraber zihnimize yerlesirler. Iste bu mesajlarin bile zihinleri olumlu etkileyebilmesi ve dolayisiyla markanin ikna amacina ulasabilmesi için bile yine kelimelere ihtiyaç vardir. Zihin verilmek istenen mesaji ne kadar kisaltabilir, ne kadar az kelimeye indirgeyebilirse marka o kadar basarili olur.

Sonuç olarak markanin ve mesajlarinin bizi kelimeler araciligiyla etkiledigini, zihinlere verdikleri mesajlarla birlikte kelimeler olarak yerlesebildikleri oranda ikna edici ve basarili olduklarini söyleyebiliriz.

 

« Geri / Back